Mafia II to druga odsłona pamiętnej "jedynki" wydanej w 2002 roku przez czeski zespół Illusion Softworks. Wcielamy się we włoskiego imigranta, który szukając szczęścia w USA znajduje same kłopoty oraz trupy. Producent tytułu od 2008 roku został przejęty przez branżowego giganta - 2K Games - i od tego czasu tworzy nowe dzieła jako zespół 2K Czech
Gra przenosi nas do fikcyjnego miasta Empire Bay - metropolii wzorowanej na Nowym Jorku. Akcja toczy się na przełomie czterdziestych i pięćdziesiątych lat XX wieku. Głównym bohaterem jest młody mężczyzna, Vito Scaletta, który drobnymi kroczkami - od złodziejaszka biżuterii - staje się coraz ważniejszą personą w podziemnym świecie. Fabuła, podobnie jak w części poprzedniej, opowiadana jest przy użyciu retrospekcji protagonisty, zaś swoim charakterem inspiruje do filmowych produkcji rodem z Hollywood.
Cechą charakterystyczną tej produkcji jest żyjące własnym życiem miasto. Poza tym, że oferuje całkowitą swobodę jego zwiedzania, przyciąga gracza wieloma pobocznymi aktywnościami (kupowanie ubrań, sprzedawanie samochodów itd.), jak i perspektywą dowolnego przemierzania jego ulic. Jest to o tyle przyjemne, że auta - choć nieposiadające licencji ówczesnych marek - to odwzorowane wiernie i z pietyzmem. Przyjemności z pokonywania kolejnych kilometrów na terenie Empire Bay dodaje dokładnie wyselekcjonowany soundtrack. Znajdziemy w nim klasyczne utwory pochodzące z tamtego okresu, gdzie dominującą rolę grają blues oraz jazz.
Mafia II to również cykl dobowy oraz zmieniające się pory roku. Ten mechanizm został jednak podpięty pod kolejne misje w kampanii fabularnej, przez co jedne misje rozgrywają się zimowym popołudniem, a inne - jesiennym wieczorem.
Na potrzeby gry został przygotowany nowy silnik graficzny, mogący generować zaawansowaną, pełną efektów oprawę wizualną. Względem poprzedniczki poprawiono m.in. mimikę twarzy (wyglądającą teraz bardzo realistycznie) czy animacje postaci. Produkcja 2K Czech wykorzystuje szereg innowacyjnych technologii firmy Nvidia, producenta kart graficznych GeForce - to m.in. zaawansowana fizyka PhysX.
Nowe narzędzie odpowiedzialne za generowanie oprawy ma niestety dość wysokie wymagania sprzętowe, jeśli chodzi o komputer, na którym odpalana jest produkcja.
Wkład w encyklopedię mieli: Materdea, MicMus123456789,
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler